Het kruidenbuiltje

Dit spel is een uitwerking van Levend Cluedo

Het verhaal

Op een middag zit de Medicijnman weer eens in zijn fantastisch grote en mooie tipi wat kruiden door elkaar te mengen. Hij heeft dit keer wat nieuwe kruiden gevonden en die wil hij eens uitproberen samen met wat andere magische kruiden. Hij mengt ze door elkaar en stopt ze in zijn pijp. Nadat hij zijn pijp heeft opgestoken kijkt hij dromerig hoe de rook naar buiten kringelt. Maar wat ziet hij nu? De rook komt bij de totempaal en ineens verdwijnen er stukken stukken uit die paal. Snel klopt de medicijnman de pijp leeg en doet hij de kruiden in een builtje. Dat builtje verstopt hij tussen zijn ceremoniele maskers. Dan gaat hij naar buiten en neemt zich voor om na het eten de totempaal te repareren.

Als hij ‘s avonds laat terugkomt, ziet hij dat het kleed voor zijn tipi scheef hangt. Snel stapt hij naar binnen. Oh nee, alle maskers liggen overhoop liggen. En al snel blijkt dat zijn angstigste vermoeden juist is: het buideltje is weg!

Wie o wie heeft dit builtje weggenomen, en waarom?

Oplossing

Sluwe Adelaar is de trouwe hulp van de Elders, dat zijn de kampoudsten. Hij is ‘s middags even bij de Medicijnman geweest om daar de Stok der Wijzen te halen. De Medicijnman had eerder op de dag deze stok van nieuwe veren voorzien. Sluwe Adelaar zag dat de Medicijnman iets verstopte tussen de maskers. Tijdens het eten vertelt de Medicijnman aan zijn kind, Papose, over de kracht en magie van de natuur en kruiden. Hij vertelt ook over de gevaren die eraan kleven en wat hem vandaag is overkomen met die rook.

Later gaat Papose met Dwalende Vlinder spelen en terwijl ze spelen vertelt Papose aan Dwalende Vlinder over de rook die stukken uit de totempaal deed verdwijnen. Dit gesprek wordt opgevangen door Sluwe Adelaar. Hij keert terug naar het kamp en ziet de Medicijnman net de totempaal repareren. Snel gaat hij de Tipi van de Medicijnman in en rommelt tussen de maskers. Al snel vindt hij het buideltje en gaat er snel met de buit vandoor.

Sluwe Adelaar begrijpt de waarde van dit buideltje heel goed en gaat ermee naar Winnetree. Winnetree is een indiaan die kontakt heeft met de Blanke Broeders en kan daardoor aan Vuurwater komen. Sluwe Adelaar is gek op Vuurwater en het lukt hem om het buideltje te ruilen voor twee flessen met het kostelijke vocht.

Eenzame Ezel is een kluizenaar indiaan die verderop in zijn eentje op de prairy woont. Hij maakt de allerbeste pijlen, bogen en speren dus je begrijpt, veel indianen komen graag bij hem voor betere wapens. Winnetree is een vriend van Eenzame Ezel en helpt hem vaak. Ook nu helpt Winnetree hem: hij geeft het zakje kruiden aan Eenzame Ezel. Deze begrijpt ook meteen wat de waarde is van dat zakje: als hij met wat rook de totempalen van de verschillende stammen kan laten verdwijnen, dan komt er vanzelf ruzie tussen de stammen. En dan willen ze allemaal de allerbeste wapens hebben! En die komen ze allemaal bij hem halen.

Acteurs

Medicijnman

De medicijnman is een hele belangrijke persoon bij de stam: hij kan mensen laten genezen, hij kan spreken met de geesten op de eeuwige jachtvelden, hij is de magiër, maar ook wel een beetje stuntelig. De medicijnman heeft het kruidenmengsel ontdekt om de totempaal te laten verdwijnen.

Opdracht: Probeer in zo min mogelijk tijd uit te zoeken hoeveel Natrium-Chloride (= keukenzout) je in een liter water moet oplossen om er een rauw ei in te kunnen laten drijven. Oplossing: zie je vanzelf

De tips

  • Toen ik de pijp met kruiden aan stak verdwenen er stukken uit de totempaal
  • Toen ik mijn pijp op stak verdwenen er stukken uit de totempaal
  • De totempaal is stukgegaan toen ik even zat te roken

Materialen: litermaat (1 liter), een grote emmer (10 liter) water, en voor ieder meespelend groepje een kilo zout en een ei.

Sluwe Adelaar

Sluwe Adelaar helpt vaak de Elders, de kampoudsten. Een soort klusjesman. Maar Sluwe Adelaar houdt ook heel erg veel van Vuurwater. Hij is dan ook vaker dronken dan nuchter. Sluwe Adelaar ontdekt het geheim van de kruiden en verpatst deze aan Winnetree voor meer Vuurwater.

Opdracht: Sluwe Adelaar heeft niet goed opgelet met opruimen. De labels zijn van flesjes afgevallen. De spelers moeten nu geblinddoekt aan de potjes ruiken en dan vertellen wat er in elk potje zit.

De tips

  • Ik hoorde Papose en Dwalende Vlinder over een buideltje met kruiden praten
  • Ik hoorde Papose en Dwalende Vlinder over een buideltje praten
  • Ik hoorde Papose en Dwalende Vlinder over iets praten.

Materialen: Vijf potjes of flesjes met een of andere stof (azijn, water, knoflook, ui, etc.) Ook is een blinddoek nodig.

Dwalende Vlinder

Dwalende Vlinder is het kind van het Opperhoofd. Zij speelt graag met Papose, het kind van de Medicijnman.

Opdracht: Volg een kleine speurtocht naar de verborgen schat.

De tips

  • Papose vertelde me een verhaal over een buideltje met kruiden, en ik zag Sluwe Adelaar achter een tent staan.
  • Papose vertelde me een verhaal over een buideltje met kruiden.
  • Ik heb leuk gespeeld met Papose en hebben weer veel gekwebbeld met elkaar.

Voorbereiding: Een speurtochtje en een spreuk die aan het einde van de tocht te vinden is.

Winnetree

Een sympathieke indiaan die goed met iedereen overweg kan. Hij heeft kontakten met de blanke broeders en ruilt met hen edelstenen voor Vuurwater. Ook is Winnetree goed bevriend met Eenzame Ezel. Winnetree betaalt Sluwe Adelaar twee flessen Vuurwater voor het zakje kruiden.

Opdracht: Op een dienblad liggen 20 voorwerpen. De spelers mogen er een minuut naar kijken, waarna het dienblad wordt afgedekt met een doek. De spelers moeten nu zo veel mogelijk van de voorwerpen opnoemen.

De tips

  • Ik was net bij Eenzame Ezel geweest. Toen kwam Sluwe adelaar een buideltje bijzondere kruiden ruilen, Ik gaf hem daarvoor twee flessen vuurwater.
  • Ik was bij Eenzame Ezel geweest. Daarna hebben Sluwe adelaar en ik goed zaken gedaan. ik heb hem twee flessen vuurwater gegeven.
  • Ik was bij Eenzame Ezel geweest. Daarna hebben Sluwe adelaar en ik goed zaken gedaan.

Materialen: dienblad, een doek om het dienblad af te dekken, en allerlei (zo'n 20) kleine voorwerpen

Eenzame Ezel

Eenzame Ezel is een kluizenaar indiaan. Hij woont alleen op de prairy en maakt de allerbeste pijlen, bogen en speren. Alle stammen in de omgeving komen graag bij hem voor de betere wapens. Vijanden heeft Eenzame Ezel niet, want hij hoort bij geen enkele stam. Omdat Eenzame Ezel zo weinig andere indianen ziet, is hij de naam van vele voorwerpen vergeten. Hij kan ze wel tekenen. En de spelers natuurlijk ook.

Opdracht: pictionary. Ofwel: een speler tekent een voorwerp en de anderen proberen dit zo snel mogelijk te raden.

De tips

  • De zaken gaan niet zo goed, ik verkoop niet zo veel wapens als toen er nog oorlog was.
  • Toen het oorlog was verkocht ik veel meer.
  • Alle stammen willen mijn pijlen, bogen en speren, want ze zijn de beste.

Voorbereiding: Kaartjes voor pictionary, papier en stiften

Hijgend Hert

Hijgend Hert is een bode, een boodschapper. Dat is een indiaan die heel snel kan lopen en berichten kan overbrengen tussen alle stammen. Ook komt hij vaak bij Eenzame Ezel. Hijgend Hert heeft geen rol in het verhaal maar heeft wel wat gezien.

Opdracht: De mustangrijden. Twee spelers vormen de mustang (1 het hoofd en de voorpoten, de ander de achterpoten en het lijf). De derde (kleinste) persoon gaat op de rug van de mustang zitten en moet de mustang over een parcours sturen. Natuurlijk is de mustang geblinddoekt.

De tips

  • Toen ik bij Eenzame Ezel kwam, ging Winnetree daar net weg. Eenzame Ezel zat een beetje geheimzinnig te grinniken.
  • Toen ik bij Eenzame Ezel kwam zag ik in de verte Winnetree lopen.
  • Toen ik bij Eenzame Ezel kwam ging er net een man weg.

Materialen: Een blinddoek en eventueel wat pilonnetjes.

Blanke Broeders

De Blanke Broeders zijn botte zakenmensen die de Indianen Vuurwater geven voor dierenvellen, edelstenen enz. Het interesseert hen niet wat het Vuurwater met de Indianen doet. Opdracht: Probeer in zo weinig mogelijk tijd een stuk koek van de lijn te happen. De koek moet wel opgegeten worden. Elke speler moet 1 stuk eten!

De tips

  • Wij ruilen vaak vuurwater met de indianen vooral met ene Winnetree.
  • Wij ruilen vaak vuurwater met de indianen
  • Wij ruilen vaak met de indianen

Materialen: limonade en bekertjes voor limonadepost. Tevens koekhappen, dus touw, peperkoek en waslijn. Voorbereiding: stukken koek aan waslijn knopen en waslijn ophangen.

Opperhoofd

Het Opperhoofd is de baas van alle Indianen. Als symbool van zijn macht bestaat de totempaal en hij draagt daarom ook zijn grote verentooi.

Opdracht: Speel mastermind met gekleurde veren. De spelers krijgen 15 veren en moeten daarmee zo snel mogelijk uitzoeken wat de geheime code van drie veren is: welke drie veren staan op welke volgorde? De acteur vertelt per poging hoeveel veren goed gekozen zijn en hoeveel daarvan op de juiste plek staan.

De tips

  • Als het verhaal van Dwalende Vlinder waar is, dan kan er oorlog kom
  • Als het verhaal van Dwalende Vlinder waar is, dan kan de stam in de problemen komen
  • Dwalende Vlinder vertelde me een vreemd verhaal

Materialen: Vijftien duidelijk verschillende veren.

Elders

De Elders zijn de Wijze Mannen en Vrouwen van de stam. Aan hen wordt altijd om raad gevraagd omdat zij de alleroudsten zijn van de stam. Ze praten heel langzaam en de spreker heeft altijd de Stok der Wijzen in de hand. De anderen zwijgen dan.

Opdracht: bijlwerpen: 5 cirkels op veld. Deze zijn genummerd. Hier moeten spelers op volgorde een bijltje in gooien. Mis? Opnieuw!

De tips

  • Als een stam de totempaal van een andere stam beschadigd, dan zal de tomahawk (strijdbijl) worden opgegraven
  • Als de totempaal wordt beschadigd, dan wordt de tomahawk (strijdbijl) opgegraven
  • De totempaal mag nooit beschadigen anders komen er problemen

Materialen: Bijl en vijf hoepels. Verzin een oplossing om deze hoepels te nummeren.

Grijze Duif

Een oude dove indiaan. Hij heeft zeker iets gezien maar omdat hij zal alleen antwoorden als dit hem wordt gevraagd via gebarentaal.

Opdracht: met gebarentaal vragen of Grijze Duif iets heeft gezien.

Tips:

  • Sluwe Adelaar gaf Winnetree iets en in ruil daarvoor kreeg hij Vuurwater.

Razende Panter

Razende Panter is een jager. Hij is vaak te vinden op de prairy, jagend op buffels en konijnen. Razende Panter is wel een beetje schuw en kan er helemaal niet tegen als je hem aankijkt. Hij keert zich telkens sterk van je af als je dit toch probeert.

Opdracht: Als de spelers erachter komen dat Razende Panter er niet tegen kan dat hij niet aangekeken wil worden, krijgen ze de tip.

De tips

  • Ik was net even bij Eenzame Ezel en hoorde dat de zaken slecht gingen omdat iedereen de vredespijp rookt.

Papose

Papose is het kind van de Medicijnman. Zij wordt later de Medicijnvrouw en leert het vak van de Medicijnman. Ze heeft al heel veel geleerd van haar vader. Haar vader heeft haar verteld over het kruidenmengsel en tijdens het spelen vertelt zij erover aan Hijgend Hert.

Opdracht: Ren naar de pion. Loop er snel 10 keer omheen terwijl je er een vinger op houd. Ren nu ZO SNEL MOGELIJK terug naar de groep terwijl je probeert in een rechte lijn te lopen.

De tips

  • Papa vertelde me over een buideltje kruiden. Als hij dat rookte, gebeurden er rare dingen. Ik heb dit meteen aan Dwalende Vlinder verteld.
  • Papa vertelde me iets over een buideltje kruiden. Maar ik weet het niet zo goed meer. Toen ben ik maar met Dwalende Vlinder gaan spelen.
  • Papa wilde me iets vertellen. Maar ik wilde veel liever met Dwalende Vlinder spelen.

Materialen: 2 pilonnen.

Tirawa

Tirawa is een vrouw waar iedereen graag bij op bezoek komt. Zij is altijd vrolijk en optimistisch. Ook zij heeft wel iets gezien.

Opdracht: Bij Tirawa vind je een mandje met sterren. Op iedere ster staat een letter. Maar hier zoveel mogelijk verschillende woorden van. De letters die we gebruiken komen natuurlijk uit het woord ‘avondster’, want Tirawa is avondster in het Pawnees.

De tips

  • Nadat Winnetree bezoek had gehad van Sluwe Adelaar, ging hij naar Eenzame Ezel
  • Ik zag Winnetree het kamp uitgaan richting Eenzame Ezel nadat hij bezoek had gehad
  • Nadat Winnetree bezoek had gehad, ging hij het kamp uit.

Inleiding voor de verder niet uitgewerkte heksenvariatie “De Toverdrank”: Op een middag zit de heks weer eens in haar kleine keukentje fantastisch verschillende drankjes en kruiden door elkaar te mengen. Ze heeft dit keer wat nieuwe kruiden gevonden en die wil zij eens uitproberen samen met wat andere magische kruiden. Zij mengt ze door elkaar en stopt ze in haar glazen bol. Nadat zij een sigaret heeft opgestoken kijkt zij dromerig naar haar glazen bol hoe de kruiden en drankjes zich mengen in de glazen bol. Zo dat ziet er goed uit.. Eens even kijken in mijn toverboek om te kijken of ik het goed heb gedaan.. hahaha dat gaat goed!! Nog even door roeren en klaar ben ik dan!! En nu is even uit proberen.. Ha ha ha precies weer zo'n vervelend muis in de muizenval die kan ik goed gebruiken ha ha. De heks gooit de toverdrank een beetje over de muis. En ze begint keihard te lachen. Zo dat heb ik even goed geregelt. De drank heeft zich dwars door dit kleine muisje heen gegaan. Er zit gewoon een gat in dit kleine muisje. De heks lacht weer keihard!! ha ha ra ra dat is mij mooi gelukt. Maar wat ziet en hoort zij nu? Het lijkt wel of er iemand rond haar huis loopt te rommelen. En als ze ergens een hekel aan heeft is dat het wel. Het is weer zomer en het zijn zeker weer die kinderen van de kindervakantieweek die weer allemaal opdrachten uit moeten voeren precies naast haar huis. Snel loopt ze naar buiten om te kijken wat er aan de hand is… Maar als ze buiten komt ziet ze niemand.. uhmz dat is vreemd.. maar ach snel terug naar mijn super drankje!!! Als zij later terugkomt, ziet zij dat haar kat zit te miaauwen bij deur.Dit betekend onraad!! Ze loopt druk gillend naar binnen. Oh nee,alles op de tafel ligt overhoop als mijn toverdrank maar niet weg is. En al snel blijkt dat vermoeden juist is: de toverdank is weg! Wie o wie heeft die toverdrank weggenomen, en waarom?

Enkele variaties op dit spel zijn
→ Levend Cluedo
→ De oude zeerover
→ De knuffelformule
→ De keltische knoop