De keltische knoop

Dit spel is een uitwerking van Levend Cluedo

Het verhaal

Ogmar de Wijze zit in zijn hut en is weer eens met een experiment bezig. Per ongeluk knoeit hij een beetje van het goedje dat hij net heeft gebrouwen. Tot zijn grote schrik ziet hij dat de keltische knoop op zijn amulet begint te ontwarren. Meteen gooit h ij het goedje weg en legt de papieren met de formule onder de geheime stenen. Dan loopt hij naar buiten om even een hapje te eten.

Als hij na het eten terug in zijn hut komt ziet hij dat het tapijt voor de ingang scheef hangt. Maar het tapijt is niet het enige dat verschoven is… Tot zijn grote schrik ziet de druide dat ook de geheime stenen schots en scheef liggen. Na een snelle blik onder de stenen weet de druide wat er mist: De formule om keltische knopen te laten ontwarren!

Wie o wie heeft deze formule gestolen, en waarom?

Oplossing

Myrthe heeft in de hut gezien dat Ogma de wijze een stapeltje papieren onder de geheime stenen legde. Toen de druide opkeek ging Myrthe snel weg. ’s Avonds, tijdens het eten, vertelde de druide aan Myrthe over zijn ontdekte goedje en dat hij het had wegge gooid. Minnelied de minstreel kwam later op de avond eten en Myrthe vertelde haar wat ze had gezien in de hut van Ogma. Balor was op dat moment ook de tent en vangt het gesprek tussen Myrthe en Minnelied op. Onmiddellijk ruikt hij zilverlingen waarna hij de hut binnensloop en de formule onder de geheime stenen weghaalde. Deze formule wist hij voor veel zilverlingen aan Tobar de bruut te verkopen. Tobar heeft de formule op zijn beurt aan Colin de Smid gegeven want Colin zag het wel zitten om alle keltische knopen op amuletten in het dorp te laten ontwarren. Iedereen zou dan een nieuwe willen hebben, en die konden ze dan mooi bij hem kopen. Balor is dus de dader maar Tobar de bruut en Colin de Smid gaan ook niet helemaal vrijuit.

Acteurs

Ogma de wijze (De Druide)''

Een oude wijze een beetje verstrooide man, die per ongeluk een formule heeft bedacht waarmee je Keltische knopen kunt ontwarren.

Typering: Druide in een lang gewaad. Is de hele tijd bezig met het uitvinden van nieuw dingen

Opdracht: Probeer in zo min mogelijk tijd uit te zoeken hoeveel Natrium-Chloride (= keukenzout) je in een liter water moet oplossen om er een rauw ei in te kunnen laten drijven.

Oplossing: zie je vanzelf

De tips

  • Toen ik, nadat ik de formule onder de geheime stenen had gelegd, en mijn hut uit liep was Myrthe het tapijt voor de deur aan het uitkloppen. Ik vond dat wel vreemd, want dat had ze de dag ervoor ook al gedaan.
  • Ik had net de formule onder de geheime stenen gelegd en wilde wat gaan eten. Toen ik mijn hut verliet zag ik nog net een vrouw de hoek omgaan.
  • Ik wilde gaan eten dus legde ik de formule onder de geheime stenen. Ik dat net gedaan toen ik iemand de hoek om hoorde gaan.

Materialen: litermaat (1 liter), een grote emmer (10 liter) water, en voor ieder meespelend groepje een kilo zout en een ei. Een weegschaaltje is ook een goed idee.

Tobar de Bruut (de rechterhand van Colin de Smid)'

Hij knapt alle smerige klusjes voor hem op. Verder heeft hij een hekel aan keltische knopen. Typering: Een aso figuur. Beetje als de boeven leider in The River Wild

Opdracht: De kamelenrace. Twee spelers vormen de kameel. De derde persoon gaat op de rug van de kameel zitten en moet de kameel over een parcours sturen. Natuurlijk is de kameel geblinddoekt.

De tips

  • Ik zat in de kuil met Balor een paar pinten te drinken. We hebben onder andere wat zaken besproken en ik heb een buidel van hem gekregen. Hij vroeg me die aan Colin de Smid te geven.
  • Ik zat in de kuil met Balor. We hebben een paar pinten gedronken en het ook nog even over Colin de Smid gehad.
  • Ik zat in de kuil met een goede vriend van me. We hebben een paar pinten gedronken, en wat zaken gedaan.

Materialen: Een blinddoek en eventueel wat pilonnetjes.

Myrthe

Zij is de bediende van de druide en is heel erg nieuwsgierig. De druide wil niet dat ze in zijn hut komt, maar dat doet ze stiekem toch. Ze praat erg graag over van alles en nogwat.

Typering: Roddeltante.

Opdracht: Op een dienblad liggen 20 voorwerpen. De spelers mogen er een minuut naar kijken, waarna het dienblad wordt afgedekt met een doek. De spelers moeten nu zo veel mogelijk van de voorwerpen opnoemen.

De tips

  • Ik was het tapijt dat voor de ingang van de hut van Ogma de Wijze hangt aan het uit kloppen. Het kleed hing een beetje scheef en ik zag de druide een aantal papieren onder de geheime stenen leggen. Tijdens het eten vertelde de druide over de nieuwe f ormule die hij per ongeluk had gemaakt.
  • Ik was een kleed bij de hut van Ogma aan het uitkloppen en liep net weg toen ik de druide uit zijn hut hoorde komen. Tijdens het eten vertelde de druide me over de knoop formule.
  • Ik heb een kleed uitgeklopt en daarna heb ik gekookt voor de druide.

Materialen: dienblad, een doek om het dienblad af te dekken, en allerlei (zo’n 20) kleine voorwerpen

Minnelied de schreeuwlelijk

Is de plaatselijke minstreel. Ze ziet er niet uit en heeft altijd ruzie met iedereen, behalve met de kinderen uit de buurt waar ze erg goed mee op kan schieten. Iedere avond gaat ze eten bij Myrthe die haar de oren van de kop kletst.

Typering: Denk aan de minstreel uit Asterix en Obelix.

Opdracht: Ren naar de pilon. Loop er snel tien keer omheen terwijl je er een vinger op houd. Ren nu ZO SNEL MOGELIJK terug naar de groep terwijl je probeert in een rechte lijn te lopen.

De tips

  • Zoals iedere avond zat ik bij Myrthe in de tent te eten. Ze vertelde honderd uit over wat ze die dag allemaal meegemaakt had. Ze vertelde me ook over een formule waarmee je een goedje kan maken die een keltische knoop ontward.
  • Zoals iedere avond zat ik bij Myrthe in de tent te eten. Ze vertelde honderd uit over wat ze die dag allemaal meegemaakt had. Ze vertelde me ook iets over een formule, maar daar begreep ik niet zo veel van.
  • Zoals iedere avond zat ik bij Myrthe in de tent te eten. Ze vertelde honderd uit over wat ze die dag allemaal meegemaakt had.

Materialen: 2 pilonnen.

Balor'

Heeft gokschulden en probeert op alle mogelijke manieren aan zilverlingen te komen. Hij is klusjes man bij Ogma de Wijze en komt er vaak over de vloer om er allerhande karweitjes op te knappen.

Typering: Gladde jongen maar dan op z’n keltisch.

Opdracht: Volg een kleine speurtocht naar de verborgen schat.

De tips

  • Ik heb ’s avonds nog een klusje gedaan bij Ogma de wijze. Daar hoorde ik Myrthe en Minnelied praten. Daarna ben ik naar de kuil gegaan en heb daar meteen nog even wat zaakjes geregeld met Tobar de bruut.
  • Ik heb ’s avonds nog een klusje gedaan bij de druide en ben daarna naar de kroeg gegaan om een lekkere pint te pakken. Ik heb daar meteen nog even wat zaakjes geregeld met een goede vriend.
  • Ik heb ’s vonds nog een klusje gedaan bij de druide en ben toen de kuil ingedoken.

Voorbereiding: Een speurtochtje en een spreuk die aan het einde van de tocht te vinden is.

Colin de smid

Heeft een smederij waar hij vooral amuletten met keltische knopen maakt. Het enige probleem is dat bijna iedereen al een amulet heeft. Hij zoekt steeds naar manieren om er meer te verkopen.

Typering: Naïef. Kan maar niet begrijpen dat z’n amuletten niet verkopen.

Opdracht: Speel mastermind met knuffels. De spelers krijgen 15 knuffels en moeten daarmee zo snel mogelijk uitzoeken wat de geheime code van drie knuffels is: welke drie knuffels staan op welke volgorde? De acteur vertelt per poging hoeveel knuffels goed gekozen zijn en hoeveel daarvan op de juiste plek staan.

De tips

  • Tobar de bruut gaf me die avond een buideltje die hij van iemand had gekocht. Hij wilde niet zeggen van wie. Ik bekeek de inhoud en rook meteen zilverlingen. Veel zilverlingen.
  • Ik kreeg van iemand een buideltje. Ik bekeek de inhoud en rook meteen zilverlingen. Veel zilverlingen.
  • Ik kreeg van iemand een buideltje. Het was zeker geen slecht nieuws.

Materialen: Vijftien duidelijk verschillende knuffels.

Marian de geliefde

Marian de Geliefde is de oma van de druide. Het is een vriendelijk vrouwtje waar iedereen zomaar binnen kan wandelen. Maar denk maar niet dat je er weer weg komt zonder een hapje en een drankje.

Typering: De stereotype lieve oma zoals we allemaal zouden willen hebben en misschien ook wel hebben.

Opdracht: Probeer in zo weinig mogelijk tijd een stuk koek van de lijn te happen. De koek moet wel opgegeten worden. Elke speler moet 1 stuk eten!

** De tips**

  • Formule? Ik weet helemaal niks van een formule. Maar als je nog een koekje wilt, dan moet je het zeggen.

Materialen: limonade en bekertjes voor limonadepost. Tevens koekhappen, dus touw, peperkoek en waslijn. Voorbereiding: stukken koek aan waslijn knopen en waslijn ophangen.

Tamar de Schele

Een beetje kribbig vrouwtje. Ze woont naast de druide en vanuit haar hutje kijkt ze zo in de hut van de druide.

Typering: Zo’n gluur-buurvrouw die alles van achter de gordijntjes in de gaten houdt.

Opdracht: Tamar de Schele heeft weer eens pech, ze heeft 5 potjes met een stof erin. Het probleem is dat de labels eraf zijn gevallen. De spelers moeten geblinddoekt aan de potjes ruiken en vervolgens vertellen welke stof in welk potje zit.

De tips

  • Ik stond mij aan te kleden. Ik keek toevallig naar buiten en zag een man in de hut van de druide bij de geheime stenen.
  • Ik stond mij aan te kleden. Ik keek toevallig naar buiten en zag iemand in de hut van de druide. Maar het was niet de druide zelf.
  • Ik stond mij aan te kleden. Ik keek toevallig naar buiten en zag iemand lopen.

Materialen: Vijf potjes of flesjes met een of andere stof (azijn, water, knoflook, ui, etc.) Ook is een blinddoek nodig.

Loki

Loki is een klein jongetje/meisje van een jaar of vijf. Hij/Zij speelt meestal in het zand en is een genie op het gebied van de zandkastelenbouwkunde.

Typering: Een enthousiast en spontaan jongetje / meisje van een jaar of vijf.

Opdracht: In een bak met een 5 à 6 centimeter water licht een dropje. Probeer dat dropje op te eten terwijl je je handen op je rug houd.

De tips

  • Er rende een meneer voorbij die zomaar mijn zandkasteel plat trapte.

Extra acteurs

Zijn er meer acteurs beschikbaar, dan kunnen deze rollen ook worden ingevuld.

De vrouwe van het meer

De Vrouwe van het Meer zwerft een beetje rond. Als er een groepje bij de Vrouwe van het Meer komt en haar een dropje aanbiedt, dan krijgen ze de volgende tip:

  • De dader is een man

Hoch met het boze oog

Het Hoch met het boze oog is nogal onbetrouwbaar. Soms is het waar wat hij zegt, en soms ook niet. Als er een groepje bij het Hoch met het boze oog komt mogen ze hem niet aankijken, daar kan een Hoch met het boze oog namelijk niet tegen. Als een groepje h et door heeft krijgen ze de volgende tip:

  • Loki heeft er niets mee te maken

Enkele variaties op dit spel zijn
→ Levend Cluedo
→ De oude zeerover
→ Het kruidenbuiltje
→ De knuffelformule