De Rovershoofdman

De spelers worden verdeeld in de rovers en de politieagenten. De rovers kiezen in hun midden een roverhoofdman. De politie agenten op hun beurt een hoofd commissaris.

Na de speluitleg krijgen beide partijen om zich voor te bereiden: de politiemacht gaat een mooie plek zoeken voor de gevangenis en de hoofd commissaris blijft in principe bij de gevangenis (hoeft niet!). De rovers verstoppen zich zo goed mogelijk. Dan begint het spel: de agenten gaan op zoek naar de rovers.

Als een agent een rover tikt, dan wordt deze rover door een of twee agenten naar de gevangenis gebracht. De rover mag proberen te ontsnappen! Pas als de gevangen rover getikt is door de hoofd commissaris, mag de rover niet meer proberen te ontsnappen.

Rovers die in de gevangenis zitten, kunnen alleen worden bevrijd door getikt te worden door de roverhoofdman. Als alle rovers en de roverhoofdman in de gevangenis zitten, dan is het spel afgelopen.

Dit spel is ook wel bekend als: 'Roversjacht'.

Enkele variaties op dit spel zijn
→ Spionnen en smokkelaars
→ Koning Eenoog