Spionnen en smokkelaars

Verdeel de groep in twee herkenbare teams: smokkelaars en spionnen. Na de spel-uitleg gaan beide groepen naar de uiteinden van het speelveld. De smokkelaars krijgen van een begeleider kleine stukjes papier welke ze naar het vijandelijke (spionage) hoofdkwartier proberen te brengen. De spionnen hebben hun hoofdkwartier ondertussen duidelijk afgebakend (zo'n 3 bij 3 meter) en in dat hoofdkwartier zit een begeleider die de score bijhoudt. Beide teams wordt wat tijd gegund om een strategie voor te bereiden waarna het spel begint. De spionnen verspreiden zich om hun hoofdkwartier en proberen smokkelaars te grijpen die iets naar het hoofdkwartier proberen te brengen. Zodra een smokkelaar is gegrepen (getikt) moet hij stil staan en moet hij gedurende een minuut toestaan dat hij wordt gefouilleerd (natuurlijk zit het papiertje ergens in de buitenste kledinglaag). Als de spion het papiertje niet kan vinden, dan mag de smokkelaar gewoon verder gaan met zijn poging het hoofdkwartier binnen te komen. Vindt de spion het papiertje wel, dan brengt hij dat papiertje eveneens naar zijn hoofdkwartier. De begeleider in het hoofdkwartier houdt bij hoeveel briefjes zowel de smokkelaars en de spionnen binnenhalen.

Enkele variaties op dit spel zijn
→ Koning Eenoog
→ Drie haven spel
→ Douanespel
→ De Rovershoofdman
→ Gouddelfspel
→ Botersmokkel