Plaats verwisselen

Kring van stoelen. Marco staat in het midden. Er is 1 stoel vrij. Links van de lege stoel zit Emma. Emma noemt een naam en slaat (uitnodigend) op de lege stoel. Ze roept bv. Arend. Nu proberen zowel Arend als Marco de lege stoel te bereiken. Als het Marco lukt, dan staat Arend in het midden. Lukt het Arend, dan is de oude plek van Arend vrij gekomen. Links van die lege plek zit weer iemand anders en die noemt nu een naam.

Om de snelheid van het spel flink op te voeren: Marco staat weer in het midden, maar nu met een opgerolde krant in zijn handen. Weer 1 stoel vrij. Links van de lege stoel zit nog steeds Emma. Zij moet een naam noemen. Lukt het Marco om Emma, voordat ze een naam heeft genoemd, een tik te geven met de krant, dan wisselen zij van plaats. Eventueel kun je de mepper buiten de kring plaatsen en iedereen opdracht geven om buitenom te lopen.

Stoelen met vertikale poten in het gras is niet zo'n fijn idee: stoel zakt weg en poten breken af, ga dan liever op de grond zitten.

Enkele variaties op dit spel zijn
→ Krantenmep
→ Mep 'm
→ Eend eend gans